Naukowo i doświadczalnie…

26 maja 2017 roku to dzień naszych Mam. Jednak uczniowie klas trzecich tego dnia musieli zaprezentować się w czwartej edycji projektu,, Przenikanie wiedzy matematyczno-fizyczno-chemicznej”. Głównym celem tych prezentacji było umiejętne wykazanie się wiedzą z zakresu matematyki, fizyki i chemii oraz wzajemnego przenikania tych królowych nauk w życiu codziennym. Nie bez znaczenia jest tutaj także umiejętność przełamywania lęku przed publicznymi wystąpieniami, szczególnie jeśli obserwatorami wszystkich wystąpień byli uczniowie klas drugich.

Trzecioklasiści od stycznia musieli poszukać interesujące zjawisko, problem zachodzący w środowisku, a następnie zdobyć na jego temat wiedzę, przygotować prezentację lub samodzielnie wykonać eksponat, dzięki któremu zjawisko stanie się bliższe odbiorcy. Tegoroczni trzecioklasiści zadbali o to by ich prezentacje też były ciekawe i zaskakujące. Dowiedzieliśmy się między innymi: o dragsterach biorących udział w wyścigach na ¼ mili i osiągających prędkość 500km/h; o karabinach sprężynowych; o tym co wdychamy spacerując przy tężniach w Ciechocinku i Inowrocławiu; jakie siły działają na żużlowca podczas biegu; co wiemy o komputerach; jaki sport uprawiać, żeby jak najszybciej spalić zbędne kalorie; ile zaprawy wejdzie do taczki w kształcie graniastosłupa czworokątnego o podstawie trapezu prostokątnego; co kryje się w lakierach hybrydowych; co wiemy o papierze toaletowym; ile wiemy o chipsach; co kryje w sobie puszka farby; jak to bywa z motocyklem; o życiu świnki morskiej i chomika.

Najciekawszą, wybraną poprzez głosowanie, okazała się prezentacja nr 9 ‘’Miękki, pachnący, super wytrzymały” ,a najlepiej przygotowanym badaniem statystycznym plakat nr 15. Najcenniejsze jednak nie są nagrody, tylko to, że uczymy się całe życie i w zdobywaniu wiedzy, jej poszerzaniu, podążaniu za postępem i nowinkami ze świata nauki, nie powinien przeszkadzać nam wiek.

Matematyka, fizyka, chemia obecna jest wokół nas, czy to w banku, w kasie sklepowej, przy budowie domu, w doniczce na parapecie, na huśtawce w parku. Wystarczy wrażliwość pozwalająca na dostrzeżenie nauki w przedmiotach codziennego użytku. Byliśmy świadkami, że nauki ścisłe były, są i będą nam towarzyszyć na każdym etapie naszego życia. Wszystkim uczestnikom gratulujemy odwagi i wytrwałości w tych trzygodzinnych zmaganiach. Do zobaczenia za rok. (R. Kuchta)